طبیعت و توریسم (طبیعت ایران و جهان، نقاط دیدنی، گردشگری)؛ (http://nature.harferooz.com/index.php)
-   حشرات (http://nature.harferooz.com/forumdisplay.php?f=47)
-   -   زنبورها در هواي سرد نوشيدني گرم مي نوشند! (http://nature.harferooz.com/showthread.php?t=636)

emily 01-03-2011 07:48 AM

زنبورها در هواي سرد نوشيدني گرم مي نوشند!

در يک صبح سرد و يخبندان هيچ چيز مانند يک نوشيدني داغ نمي تواند به بدن انرژي ببخشد اما مي دانستيد زنبورها نيز در اين زمينه با انسان هم عقيده هستند؟

محققان دانشگاه موناش نشان دادند زنبورها نيز در روزهاي سرد زمستاني در جستجوي نوشيدني هاي گرم هستند. محققان در مطالعات جديد خود نشان دادند اين حشرات که براي چرخه گرده افشاني بسياري از گياهان، حياتي به شمار مي روند بدن خود را در روزهاي سرد زمستان با نوشيدن نوشيدني داغ گرم کرده و يا در روزهاي داغ تابستاني با نوشيدن شهد سرد گلها، خود را خنک مي کنند.

به گفته دانشمندان از نظر زنبورها در روزهاي سرد، گرم بودن شهد گلهايي که بر روي آنها مي نشينند يکي از شاخصهاي برتري براي انتخاب به شمار مي رود. با اين حال زماني که حرارت هوا به 34 درجه مي رسد زنبورها مواد غذايي خنک تر را به ديگر مواد برتري داده و به سراغ آنها مي روند.

اين مطالعات نشان مي دهند زنبورها نيز درست مانند فردي که بر اساس نوع آب و هوا، نوع نوشيدني خود را انتخاب مي کند در مورد نوع نوشيدني و حرارت آن بر اساس نوع گلها و نوع شهدهايي که گلهاي مختلف در اختيار آنها قرار مي دهند تصميم گيري مي کنند.

اکنون ساعت 02:42 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3 می باشد.