طبیعت و توریسم (طبیعت ایران و جهان، نقاط دیدنی، گردشگری)؛  
بازگشت   طبیعت و توریسم (طبیعت ایران و جهان، نقاط دیدنی، گردشگری)؛ > جانوران > پرندگان

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 24-02-2011, 11:55 AM   #1
kodiak
(کاربر طلایی)
 
kodiak آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Feb 2011
نوشته ها: 501
bird پوپک



پوپک


پوپک یا شانه به سر با نام علمی Upupa epops هدهد نامیده می شود و بین مردم ایران به نام مرغ سلیمان و پریسا نیز شهرت دارد از خانواده هدهدیان و راسته سبزقباسانان است و زیستگاه آن بیشتر آسیا، اروپا و آفریقای شمالی است.



آنچه بر جذابیت این پرنده دلفریب 20 سانتیمتری می افزاید کاکل بلند و زیبای آن است. که شبیه به تاجی زیبا با پرهای بلند با نوک سیاه جلوه گر می کند و شاید بتوان گفت بیش از پرندگان دیگر معروف است بطوریکه جایگاه خاصی در باورهای عامیانه مردم ایران ،اروپا،ترکیه ،و حتی اعتقاد به قدرت سحر آمیز آن دارند..از این پرنده در قرآن هم یاد شده است و در سوره نحل در داستان حضرت سلیمان نقش چشمگیری به عنوان قاصد داشته و در تورات هم خوردن آن حرام است.

تشخیص این پرنده آسان است .طول آن حدود 28 سانتی متر متر و سر و گردن و سینه ای به رنگ صورتی نخودی با دم و بالهایی با راهراهای عرضی پهن سیاه و سفید دارد و روی زمین در حالیکه کاکل شانه مانندش را نگه می دارد سرش را مانند لنگر ساعت مرتباً به بالا و پایین تکان می دهد .با منقار نازک بلند و خمیده دانه ها رااز روی زمین می چیند 0دم گاه آن سفید و دم هنگام گسترده بودن اندکی گرد است و مانند پرنده سار روی زمین حرکت می کند.

پرواز این پرنده کند و موجی شکل و باباز و بسته شدن آهسته بالها توام است و میتوان آن را شبیه یک پرنده غول پیکر در آسمان مشاهده کرد.و معمولا در زمینهای بایر و پردرخت باغهای میوه و پارکها به سر برده و زمستان را در فضای بازتر و بوته زارها می گذراند.این پرنده لانه خود ر در حفره های موجود در تنه درختان یا دیواره های ساختمانهای قدیمی و گاهی خرابه ها می سازد.

در ایران تابستانها فراوان است .جالب است بدانید هدهد ماده غده ای با ترشح بدبو در انتهای بدن دارد که سبب بوی بد لانه او می شود . به این دلیل می تواند جوجه های خود را از شکارچیان و انسان محفوظ نگه دارد .از گونه منقرض شده آن می توان به هدهد غول پیکر در جزیره سنت هلن در جنوب غربی آفریقا اشاره کرد .یکی دیگر از گونه های این پرنده هدهد سبز جنگلی است.

kodiak آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
گردشگری, پوپک, پرنده, پرندگان, زنده ماندن در طبیعت, طبیعت, طبیعت و توریسم, طبیعت گردی


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن

War Dreams    Super Perfect Body    Scary Nature    Lovers School    Winner Trick    Hi Psychology    Lose Addiction    Survival Acts    The East Travel    Near Future Tech    How Cook Food    Wonderful Search    Discommend

Book Forever    Electronic 1    Science Doors    The Perfect Offers    Trip Roads    Travel Trip Time    Best Games Of    Shop Instrument    Allowedly


All times are GMT. The time now is 12:55 PM.


کپی رایت © 1388 . کلیه حقوق برای وبگاه حرف روز محفوظ است